Bilder från Vasa / Vaasa

Här kommer det mer bilder från min weekendtripp till Vasa den 20-22 oktober!
Jag hade bokat två nätter på hotellet så jag hade två hela dagar i Vasa. På lördagen när jag vaknade upp gick jag en rejäl shoppingrunda så då tog jag ingen kamera med mig.

Det var lite tråkigt att upptäcka att de flesta butikerna var samma som vi har i Sverige, men det kanske fanns mer udda affärer på sidogator som jag missade. Hur som helst blev det lite halloweengrejer till Filip och en fin stor röd halsduk till mig från H&M, och på Alko blev jag rekommenderad det godaste röda vin jag någonsin druckit; Gran Appasso!

Det här är ett av de tre stora shoppingcenter som ligger runt Kauppatori/Salutorget. Här fanns bl.a. K-citymarket  (en stor och bra mat- och prylaffär likt Coop Forum), Alko (finska Systembolaget), och Lindex och Stadium om man nu var sugen på att shoppa i samma affärer som vi har i Sverige.

På söndagen var det folktomt på gatorna i Vasa. Jag hade misstänkt det skulle vara rätt stängt på stan och lite som hände så jag hade sedan tidigare bestämt att jag skulle ägna dagen åt att gå runt och fotografera. Min färja skulle heller inte gå förens åtta på kvällen så jag kunde ta det riktigt lugnt.
Jag hade även planerat in ett besök på Kuntsi, Vasas museum för modern konst. Jag har sagt "Kunsti" istället för "Kuntsi" fram till nu, eftersom jag läst fel! Kanske freudianskt, konst kan ju vara kunstigt hehe.

Här är en massa bilder från söndagen:

Runt hörnet från hotellet fanns denna butik som sålde lyxiga festplagg. Vi har inte någon sån butik i Umeå så det kändes lite storstadsaktigt på något vis.

Lena pälsar och vackra spetsar.

Damerna i fönstret verkade trötta och färdigfestade, som att de haft en hård festkväll i sina fina klänningar :-D

Stans kanske snoffsigaste café låg i en glasbyggnad i kanten av Kauppatori/Salutorget.

Jag provade ett zoomobjektiv vi tidigare köpt in till skolan och zoomade in på sidogator och byggnader. Jag var lite osäker på hur bildkvalitén skulle bli eftersom jag inte provat det tidigare men det var nog ok, förutom att jag hade lite problem att placera skärpan rätt.

Vasa är en blandning av gamla jugendbyggnader och 60-talsbyggen och nutida arkitektur och såklart dras ögonen mest till de gamla snirkliga husen.

En av få affärer som hade öppet på söndagen.

Så fint dekorerat! Hade jag så fin balkong så skulle jag också göra fint :-)

I Vasa finns gatornas namn både på svenska och finska så det är lätt att hitta som svensk. Generellt var alla jag pratade med väldigt snälla och pratade svenska med mig, trots att en del av de jag pratade sa att de var dåliga på svenska. Gissar på att de var inflyttade finländare, för i Vasa och Österbotten så är man ju svenskspråkiga från grunden om jag förstått det hela rätt.

Vackert lövad gata fram till Hovrätten.

Vid Hovrätten, som låg nära vattnet, började de vackraste delarna av Vasa utifrån vad jag hann upptäcka. Där såg jag många gamla hus som verkade vara daterade i slutet av 1800-talet, blandat med betydligt nyare byggnader förstås.

Som sagt, det var stora kontraster mellan nytt och gammalt i Vasa.

Om jag hade bott i Vasa hade jag velat bo här. Entrén till det här huset ligger snett mot hovrätten, en liten bit från Kuntsi, och med utsikt över en park vid vattet med en liten båthamn.

Restaurang och Terrace Strampen var en urmysig och fin restaurang med stor terrass ut mot vattnet. Jag gick aldrig in där men man fattar ju att det måste vara fint :-) ...återigen en anledning till att återkomma till Vasa på sommaren!

UPPDATERING: Jag gick in på Strampens hemsida och där fanns en jättefin flygbild över området; småbåtshamnen och Kuntsi som jag nämner, så nu lånar jag den så att ni också får se. Titta bara så fint:

Om ni vill se större version av den fina bilden så klicka på denna miniatyr;

Ett par stycken stod och fiskade lite i vattnet vid Kuntsi.

Framme vid Vasas moderna museum. Kanske berättar om vad jag såg på museet i ett annat inlägg men inte här för då blir det här inlägget på tok för långt.

Odd Fellow hade en vacker jugendbyggnad mitt emot Kuntsi.

Bredvid Odd Fellow låg denna inbjudande restaurang.

Fint när man skriver företagets namn på väggen som på gammalt vis. Blir så glad när man är varsam med detaljer på gamla hus.

Det här huset med vacker dörr verkade tillhöra Åbo Akademi i Vasa.

Detalj från dörren.

Graffitti på väggen vid Åbo Akademi. Där var förresten en spännande hörna av Vasa; akademin verkade ha tagit över en gammal fabrik/industri med anknytning till hamnen, med stora silos och lite hangarliknande byggnader, blandat med gamla delar som syns i den tidigare bilden. Plugga på högskola i Vasa är ju något man aldrig tänkt på fast det ligger så nära.

Bevarad 70-talssalong som jag såg på vägen tillbaka in mot centrum.

Skyddad under promenaden.

Också tillbaka inne i centrum igen.

Letade upp ett lämpligt café och det blev Café de Paris i hörnan på Rewell center.

Damen som skulle sätta sig vid bordet längst bort i bild fnissade rejält när hon såg att jag fotograferade hennes bord. Alltid glad man kan roa någon, haha!

På vägen tillbaka till mitt hotell så passerade jag Hotell Central, eller som det verkar heta nu när jag googlar; Original Sokos Hotel Royal Vaasa. Central hade stiliga fönterramar, pub och....

...och en fin gammal entré i gammal stil. Det låg alldeles bredvid den fina klädbutiken som syns i bland bilderna i början av detta inlägg, och låg även alldeles runt hörnet från mitt hotell. Jag blev sugen på att kanske bo på det här hotellet nästa gång jag åker till Vasa.

Till sist, lite falsk marknadsföring av Umeå från en resebyrå som låg alldeles vid mitt hotell ;-)

Efter allt fotograferande och besöket på Kuntsi hade jag fortfarande några timmar kvar tills båten skulle gå så jag fick sitta i lobbyn på mitt hotell och njuta av deras Wifi. Känner att jag är bra sugen på att besöka Vasa på sommaren, kanske med sonen och med hyrd bil. Då skulle man ju t.ex. kunna åka till Österbottens version av Ullared - Kyläkauppa!

Eventuellt kommer som sagt ett inlägg med lite bilder från vad jag såg för utställningar på Kuntsi.