Bilutgifter och tröstshopping på loppis

För tillfället bloggar jag bakåt - eftersom min blogg varit så inaktiv senaste tiden har jag valt att lägga ut ett inlägg per passerad månad som jag inte bloggat på istället för att göra en årssummering. 
 
Januari 2020 - nytt och mycket snyggt symmetriskt årtal! Vi får väl se hur bra år det blir men jag känner mig alltid positiv när det är nytt år. Kanske för att det börjar med vårtermin som kommer sluta i lång sommarledighet som man kan gå och drömma om hela våren. 
 
Januari bjöd på några mycket fina rosa himlar. Tydligen pga miljöproblematik och avgaser och giftiga ämnen i luften, så allt är inte guld bara för att det glimmar. 
 
Jag köpte en sprillans ny smart-tv på avbetalning sista dagen på Blackweek. Det skulle jag eventuellt inte gjort för dagen efter fick jag veta att det pris jag fått (ca 5000 kr) för lagningar jag skulle göra på bilen inte gällde BÅDE byte av bromsskivor och länkarmsbussningar som jag tolkat det utan det visade sig gälla VAR OCH EN av de två sakerna, PLUS att de upptäckt att mina bromsok var slitna och sneda så de skulle OCKSÅ behöva bytas ut för omkring 5000 kronor. 15 000 kr alltså. Och då lagade jag och gjorde service på bilen för drygt 5000 i december. Nu håller jag alltså på att betala av lagning på bilen och tv. Också något jag undrar över är varför allting kostar omkring 5000 när man lagar bilen? 
Jag som skulle börja spara på en härlig resa som 50-årspresent, så det kan jag ju glömma. Grattis på 50-årsdagen i förskott alltså! Och allt kändes jättejobbigt och sorgligt. 
 
Men så tänker jag att jag tycker verkligen att ha bil är toppen. Och gamla tv:n var både liten, osmart och hade en skada över skärmen. Och jag har ett hem jag trivs jättebra i...
 
...Och jag har världens finaste pojke (som inte så gärna vill vara på bild i bloggen) som gör mig så himla glad. Här sitter han och använder en del av sina julklappar...
 
...Också har vi har en go och gullig katt. Också har jag fast anställning med bra chef. Så till syvende och sist så går det ju ingen nöd på mig bara för att jag inte får fara på en presumtiv USA-resa!
Kanske jag hinner få ihop lite pengar i april, maj och juni så att det räcker till nån mindre tripp. Har tjuvtittat lite på kryssningar till Tallinn, flyg till Visby och lite sånt. 
 
Det kan dock hända att jag tröstshoppat lite på loppis. T.ex. den här fina kannan (ca 65 kr) från Myrorna för att jag var sugen på en betydligt dyrare kanna (650 på halva priset). 
 
Också fyra såna här 120 år gamla tallrikar för 120 kr från antikbutiken Rosendahl på Västerslätt i Umeå. 
 
Där hittade jag också den här vackra tavlan för 150 kr. 
 
Slutet av januari ägnades mycket åt att förbereda och handla min 50-årsdag måndagen den 3/2 och festen jag skulle hålla lördagen efter, den 8/2. Men mer om det i nästa inlägg! 
 
 


Kommentera här: