Coronasemester i Norrbotten

Här kommer ett samlingsinlägg om min och Filips semesterresa i juni. 
 
Jag hade så bra coronasäker plan tyckte jag inför resan, jag och Filip skulle bo i mina föräldrars stuga i Klubbviken för att inte riskera att min mamma som fyllt 85 skulle få nåra coronabakterier och jag hade sett till att mamma bokat tid så vi skulle få träffa min styvfar Eskil på hans äldreboende, sen skulle vi pricka in båda mina bröder med familjer bl.a. och hålla avståndet. Och katten skulle vara med hela tiden. Det visade sig bli en rätt kämpig resa där vi varje dag fick packa om för att sova på olika ställen nästan varje natt så att bo i Klubbis lär nog inte hända igen inom en snar framtid. 
 
Men vi tar det i tur och ordning: 
 
Vi började med att landa i Klubbviken med all vår packning och kissekatten Nisse. Nisse fick för första gången i sitt liv vara lös någon annanstans än i Umeå så han fick oerhört mycket att göra med att skanna av det mer glesbygda stugområdet. Här dricker han vatten ur havet och spanar ut över sitt nya jätterevir. Alltså bara en sån sak att han var och sprang jättemycket vid havet tycker jag var spännande att se. 
 
Stugan är verkligen oerhört söt. Precis så som jag skulle vilja ha en stuga om jag hade en. MEN jag skulle vilja ha en allt i ett-stuga, Klubbviken består nämligen av en huvudstuga med litet kök och kallt vatten och sovloft, en sovstuga som vi sov i för att ha närmare till toa och slippa brant trappa mitt i natta, ett båthus ombyggt till bastu och dusch med varmvatten där jag tvättade mig och sen då ett utedass längst bort liksom. Så det är ett jäkla springande mellan husen och grejer utspridda överallt. Det blev svinjobbigt till slut! Sen så äter jag vätskedrivande blodtrycksmedicin så att springa på utedass 3-4 gånger per natt i liksom ett moln av mygg var helt utmattande, jag sov sååå jäkla dåligt. Också katten på det som bara ville ut, ut, ut och hatade sova i den lilla trånga sovstugan.
 
Här är köket i huvudstugan med Nisse som försöker hitta en flyktväg ut, han hade lite svårt få ro på ett så kul ställe. 
 
Vackra varma solnedgångar fick vi njuta av där de första varma kvällarna tillsammans med myggen. 
 
Dagen efter vi kommit till stugan åkte vi till Eskil på hans boende och fick träffa honom på ett Coronasäkert sätt. Vi hade med oss choklad och god dricka men tydligen hade han ett bra lager med godsaker på rummet sa hans skötare. 
 
En kväll blev vi bjudna till Peter och Ylva, min äldsta bror alltså och min svägerska, på en mycket lyxig grillkväll med övernattning och så här vackert var det där då. Det var soligt och jättevarmt, nästan tropiskt, de första kvällarna på vår resa så det var lite speciellt. 
 
Här är Peters och Ylvas söner och kusiner till Filip. Marc till vänster och Morgan till höger. Peter och Ylva skaffade vovven Dylan när Filip var bebis så de är nästan jämngamla. Morgan fyller 30 år i år så det är ju helt sjukt!
 
Vi tog även en sväng till Piteå havsbad och där kändes det så trevligt så då tänkte jag att NU om någonsin är kanske tillfället att unna oss en natt på hotellet här då det inte är lika fullbokat som vanligt = kanske lite billigare?
 
Så då gjorde vi det, bokade en natt och for dit med katt och allt någon dag senare. Men det blev tyvärr lite antiklimax, det hade blivit mycket kallare och katten gjorde att vi fick ett hemskt tråkigt rum som dessutom inte ingick i rabatterbjudandet de hade på de fina rummen. Dyrt och dåligt alltså. 
 
Nästa natt så drog vi högre upp och längre in i Norrbotten, för då for vi och hälsade på min andra bror Dan och hans Lisa i deras stuga i Gunnarsdjupträsk nära Niemisel:
Där stötte vi på den här snyggingen bredvid vägkanten ett par kilometer innan vi var framme. Den stod där även när vi åkte hem dagen efter så den var välkänd.
 
Danne visade sina minsta kompisar sedan ett par år tillbaka, ett gäng vilda abborrar som bor i träsket och som han gjort tama och som faktiskt blivit lite virala då han vid ett tillfälle la ut en film där han matade dem med rå fläskfile. 
 
Samtidigt som vi tittade på abborrarna så dök Filip och moster Lisa synkroniserat på 10-12 METERS djup!!
 
Efter dessa spännande upplevelser blev vi bjudna på underbart grillat och övernattning igen på vår resa. 
 
Ett par dygn senare styrde vi kosan hemåt och då var jag tvungen att ta igen mig i 3-4 dar innan jag orkade styra upp något nytt. Mer om det i nästa inlägg. 
 
 



Kommentera här: